Η συζήτηση για την απαγόρευση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και των κινητών στους ανηλίκους αποτελεί ένα αμφιλεγόμενο θέμα, αφού πολλοί αμφισβητούν την αποτελεσματικότητα ενός τέτοιου μέτρου. Οι ειδικοί επισημαίνουν ότι δεν υπάρχουν επαρκή στοιχεία που να αποδεικνύουν πως η απαγόρευση χρήσης των μέσων κοινωνικής δικτύωσης βελτιώνει την ψυχική υγεία των παιδιών, ενώ εκφράζονται φόβοι ότι μπορεί να έχουν και αντίθετα αποτελέσματα. Ταυτόχρονα θεωρείται πιθανό οι ανήλικοι να βρουν τρόπους να αποφύγουν οποιονδήποτε από αυτούς τους περιορισμούς, κάτι που καθιστά απαραίτητο το ρόλο των γονέων αλλά και του σχολείου στην εκπαίδευση της ασφαλούς χρήσης του διαδικτύου.

Ερευνητές στο Νοσοκομείο Παίδων της Φιλαδέλφεια (CHOP) σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια στο Μπέρκλεϊ και την Ιατρική σχολή του Πανεπιστημίου της Πενσυλβάνια, παρατήρησαν ότι οι 14χρονοι ανήλικοι, ένα χρόνο μετά την απόκτηση του πρώτου τους κινητού, που χρησιμοποιούσαν καθημερινά το τηλέφωνό τους παρουσίαζαν μεγαλύτερες πιθανότητες να εμφανίσουν κατάθλιψη, παχυσαρκία και διαταραχές ύπνου, σύμφωνα με μελέτη που δημοσιεύθηκε στο JAMA Pediatrics.

Ο Ραν Μπαρζιλάι, διδάκτωρ Ιατρικής, παιδοψυχίατρος στο Κέντρο πρόληψης, παρέμβασης και Έρευνας στην αυτοκτονία των νέων στο Νοσοκομείο Παίδων της Φιλαδέλφεια και ανώτερος συγγραφέας στη μελέτη μαζί με τον Ζιβ Μπρεν, επικεφαλής συγγραφέας στη μελέτη, παιδίατρος και μεταδιδακτορικός ερευνητής στο Νοσοκομείο Παίδων της Φιλαδέλφεια, διεύρυναν την προηγούμενη έρευνα του Μπαρζιλάι για τα κινητά. Πέρυσι, ο Μπαρζιλάι με την ομάδα του εντόπισαν πως οι έφηβοι που είχαν αποκτήσει το πρώτο τους κινητό στο 12ο έτος της ηλικίας τους παρουσίαζαν μεγαλύτερους κινδύνους όσον αφορά τον ύπνο τους και την ψυχική τους υγεία σε σχέση με αυτούς που στην ηλικία των 13 δεν είχαν στην κατοχή τους κάποιο κινητό.

Στο πλαίσιο της νέας τους μελέτης, ο Μπαρζιλάι και η ερευνητική του ομάδα παρακολούθησαν εφήβους που δεν είχαν κινητό από την ηλικία των 13 έως τα 14 και εξέτασαν μέσα στον ένα χρόνο αν η απόκτηση κινητού μπορούσε να συνδεθεί με μεταβολές στην ψυχική τους υγεία, στον ύπνο τους ή στο σωματικό τους βάρος.

Από τους 1.959 εφήβους που εξετάστηκαν, οι 1.230 κατείχαν κινητό από τα 13 έως τα 14 ενώ οι 729 δεν είχαν. Στην μεταξύ τους σύγκριση διαπιστώθηκε πως όσοι απέκτησαν κινητό στην ηλικία των 13 ταλαιπωρούνταν από διαταραχές στον ύπνο τους μέχρι την ηλικία των 14.

Τα ευρήματα έδειξαν πως η απόκτηση κινητού στο 13ο έτος της ηλικίας δεν μπορούσε να συνδεθεί με κάποιο αυξημένο ποσοστό κατάθλιψης ένα χρόνο αργότερα, ωστόσο από προηγούμενη έρευνα έχει παρατηρηθεί ότι στο 12ο έτος της ηλικίας, η απόκτηση κινητού έχει βλαβερό αντίκτυπο στην ψυχική υγεία των εφήβων. Η έρευνα υποδηλώνει ότι στην ηλικία των 13 ετών οι έφηβοι είναι ψυχολογικά και συναισθηματικά ώριμοι τόσο ώστε να μην επηρεαστεί αρνητικά η ψυχική τους υγεία.

Οι ερευνητές ωστόσο μέσα στην έρευνα παρατήρησαν ότι τον μεγαλύτερο ρόλο στην γενικότερη υγεία τον είχε η ένταση της χρήσης των κινητών καθώς και η χρήση τους κατά τη διάρκεια των νυχτερινών ωρών. Για τα παιδιά που είχαν στην κατοχή τους κινητό μέχρι την ηλικία των 14 ετών, όσοι έκαναν χρήση άνω των 5 ωρών συνδέθηκαν με άνω του διπλασίου πιθανότητες για κατάθλιψη και παχυσαρκία σε σχέση με αυτούς που τα χρησιμοποιούσαν λιγότερο από 2 ώρες τη μέρα. Παρόλα αυτά δεν εξετάστηκε ποιες εφαρμογές κατείχαν τον περισσότερο κίνδυνο (είτε αυτό ήταν παιχνίδια, είτε κοινωνικά δίκτυα κλπ.)

Ο Μπαρζιλάι αναφέρει ότι όσα παιδιά την ώρα του ύπνου είχαν απομακρυσμένα τα κινητά από το δωμάτιο που κοιμόντουσαν ήταν λιγότερο πιθανό να αναφέρουν διαταραχές στον ύπνο, σημειώνοντας έτσι ότι αυτό είναι ένα από τα «κλειδιά» για την γενική υγεία των εφήβων. Αναφέρει επίσης πως εξετάζοντας και τις 2 έρευνες, θεωρείται αποδεδιγμένα ότι η απόκτηση των κινητών στην ηλικία των 12 ετών είναι σαφώς πιο επιβλαβής απ’ ό,τι στην ηλικία των 13.

Από την άλλη, μέχρι και στους 13χρονους εφήβους, η χρήση των κινητών απαιτεί κανόνες θεσπισμένους από τους γονείς. Ακόμη, ενθαρρύνει τους γονείς να θέτουν όρια στη χρήση τους, ιδιαίτερα τις νυχτερινές ώρες όπου και θα πρέπει να τα μετακινούν σε άλλο δωμάτιο για να έχουν οι έφηβοι όσο καλύτερη ποιότητα ύπνου είναι εφικτό. Τέλος, ο Μπαρζιλάι τόνισε ότι θα συνεχίσει την έρευνα αυτή μαζί με την ομάδα του, με στόχο τη βαθύτερη γνώση των επιπτώσεων των κινητών για την καλυτέρευση της ποιότητας ζωής της εφηβικής ηλικίας.

Πηγή: www.ygeiamou.gr